SKILLNADEN MELLAN ATT KÄNNA OCH ATT TYCKA

Måste jag välja en typ av människor som jag inte tål så är det de som inte ifrågasätter sig själva, funderar över varför de tycker som de tycker, och om deras åsikter är baserade på fördomar eller fakta eller KÄNSLOR. Sådana människor dyker upp i alla sorters samanhang, i alla åldrar, och de har en tendens att vräka ur sig sina åsiker utan att ha argument att backa upp dem med. T ex:
"Homosexualitet är fel."
"Varför tycker du det?"
"Det är onaturligt."
 
Det största felet i ett resonemang som det ovan är att det är helt baserat på en KÄNSLA hos en person som uppenbarligen inte är homosexuell och därmed aldrig i hela sitt liv behöver ha någon form av samkönad sexuell relation. Att ha en åsikt om någonting som inte rör en själv är i vissa fall kanske oundvikligt, men valet att reflektera över den åsikten och yttra den eller inte finns alltid. Jag skulle kunna ha respekt för en person som säger att "Jag tycker alla får leva sina liv som de vill, men personligen tycker jag att det är obehagligt med homosexuella. Jag vet att det är vårt heteronormativa samhälles fel och jag jobbar på att bli mer accepterande" eller något i den stilen eftersom den personen ser bristen på logik i sitt eget tänkande. Om jag då diskuterar samkönade äktenskap med den här personen, så skulle hen kanske säga att hen som sagt inte är så förtjust i idéen men ändå tycker att alla borde få gifta sig med vem de vill. Och om det skulle röstas om någon lagstiftning för eller emot samkönade äktenskap, skulle hen antagligen rösta för. Det resonemanget är till skillnad från det allra första - inte alls baserat på en känsla utan på logiskt tänkande.
 
Samma mall går att applicera på abortdebatten.
Någon är emot abort för hen tycker att alla barn har rätt att födas, och att man är en dålig människa om man inte vill ha sitt eget barn (t ex.) Men istället för att bara låta bli att göra aborter själv, vill hen förbjuda ALLA kvinnor att göra abort. Att vara för abort betyder inte att man skulle göra abort själv om man hade det valet. Att vara för abort politiskt betyder inte att man alltid tycker abort är rätt val. Det betyder bara att man vill låta alla kvinnor välja själva. Därför kommer jag aldrig förstå eller respektera människor som baserar sina val på känslor, när det är val som gäller andra människor. Och det kommer aldrig sluta äckla mig att människor som fungerar på det sättet får stifta lagar.
 
Att känna är en sak. För att citera Soran Ismail: "Känslor är dumma i huvudet."
Att tycka är en annan. För att tycka något måste man ha välgrundade argument. 

Kommentarer
Postat av: ida

åh vad jag älskar er och den här bloggen

(och edith dina texter är något av de bästa jag vet)

Svar: Åh vi älskar dig med!!! tack så jättemycket Ida!! puss
girlpowerclash.blogg.se

2013-07-27 @ 14:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0